Zkušenosti z reálného svět...

Zkušenosti z reálného světa, ne z učebnic. To mi dává MBA, říká Andrea Najvárková

Netradiční modré autíčko zastavuje před domem. Před tím adresátovi, kterému veze zásilku, poslalo několik zpráv se svou aktuální polohou a časem dodání. Teď stojí na krajnici a čeká, než k němu příjemce balíčku dojde, na tlačítkách umístěných na straně spolujezdce vyťuká kód a vyzvedne z boxu zboží. Pak odjíždí na další adresu. Scéna jako ze sci-fi filmu? V Brně už skoro realita. Zatím tyhle „mobilní výdejní boxy“ jezdí s řidičem, spějí ale k tomu, aby byly zcela autonomní. O plánech i překážkách v oblasti robotizace last mile delivery (termín z dodavatelského prostředí popisující poslední etapu doručování zboží zakončenou u cílového zákazníka, pozn. red.) jsme si povídali s obchodní ředitelkou společnosti Bring Auto a studentkou MBA Andreou Najvárkovou.

Zhruba rok jsou v provozu vaše mobilní výdejní boxy, jinými slovy elektroauta s řidičem, se kterým ale – na rozdíl od běžného kurýra – lidé vůbec nepřijdou do styku a zásilku si z boxu vyzvednou sami po zadání kódu. Jak se vám tahle služba osvědčuje?

Chtěli jsme si na tom vůbec ověřit celý koncept doručování, tak jak s ním chceme do budoucna pracovat. Potřebovali jsme zjistit, jestli bude člověk vůbec ochotný k autu přijít, s nikým nemluvit, vyťukat kód, vytáhnout si balíček, pak ideálně box zavřít a odejít. Trošku nám v tomto nahrála i doba: lidé neměli úplně chuť potkávat někoho, koho neznají, bylo jednodušší obsloužit se sám.

Takže reakce byly pozitivní, koncept prověřen?

To autíčko je celkem roztomilé, takže budí nadšené reakce, i když jen jede po ulici. Vzhledem k tomu, že jsme start-up a teď je nás šest, všichni jsme už to auto řídili – včetně mě. Takže jsem zažila, jak na něj děti na ulici mávají, zkrátka proto, že je hezké. Co se týče reakcí lidí, kteří si něco vyzvedávají, jsou vesměs pozitivní, je to něco nového, něco, co chtějí vyzkoušet. Čas doručení se dozvídají s velkou přesností. Přesto se samozřejmě někdy stane, že řidič musí čekat déle nebo třeba zavolat; každý občas nestíhá.

Nicméně gros vaší firmy je, že robot bude jezdit a něco vám vozit úplně sám. Jak se vám v tomto vývoji daří?

Je to tak, když jsme v srpnu 2019 firmu zakládali, naším cílem byla robotizace last mile delivery. Má to ale řadu překážek, hlavně legislativních, a po ulici ten robot zatím prostě sám jezdit nemůže. Takže máme v tuhle chvíli dva piloty – jedním je ten mobilní výdejní box, o kterém už byla řeč, a druhým je delivery robot, který se může pohybovat jen mimo veřejné komunikace. Na podzim jsme ho nasadili v ostravském BorsodChemu. Šlo o první fázi, nejezdil autonomně, ale byl řízený teleoperací – to znamená, že řidič seděl v Brně a to autíčko řídil vzdáleně. Teď v květnu startujeme druhou fázi tohoto pilotního provozu, opět v BorsodChemu, kde už tentokrát bude robot jezdit autonomně. Uzavřené venkovní areály jako chemičky, automobilky, průmyslové areály nebo technologické parky, jsou po všech stranách vhodné. Jde o jízdy po opakujících se trasách, robot může převážet vzorky, trubky, součástky, prostě cokoliv – a firma ušetří náklady i lidské zdroje. Nadto máme ideu, že když bude robot umět jezdit po továrním komplexu, neměl by být – jakmile to legislativa dovolí – takový problém přejít na silnice.

Co je větší výzva, či možná překážka: ten samotný technologický vývoj, nebo legislativní hranice?

Ono to jde ruku v ruce. Třeba v Americe jsou trošku dál a v některých státech je to už povolené. Ten technologický záměr ale není úplně jednoduchý a auto, které jezdí autonomně, v současné době v podstatě neexistuje. Vždycky to člověk nějak zastřešuje. I my počítáme s tím, že naše auto bude jezdit po továrních komplexech, ale v nějakém okamžiku bude vyžadovat kontrolu člověka – o tom by to auto mělo dát člověku vědět. Zatím nejsme tak daleko, abychom robota nechali fungovat měsíc a ani se na něj nepodívali; to je ještě běh na dlouhou trať. Do takových pěti let už by to tu ale mohlo jezdit, v nějakých smart city zónách možná i dříve, ale uvidíme, je to věštění z křišťálové koule.


Jaká všechna využití by váš systém mohl do budoucna mít?

Primárně je to opravdu last mile delivery, ale jsme schopní to upravit podle přání a požadavku konkrétního zákazníka. Dělali jsme to tak i u zmíněného BorsodChemu, který na platformě potřeboval převážet chemické vzorky, a podle toho se tedy modifikovala. Jinde budou potřebovat vozit třeba palety, opravdu se to dá postavit tak, jak si zákazník – nejen továrna, ale třeba i letiště – přeje. Může taky sloužit jako vending machine, mobilní prodejna, která se bude pohybovat třeba po parku a člověk si v ní bude moct koupit nápoj. Pro firmu, která nápoje vyrábí, je tohle jiná, nevšední forma PR, je to něco, co nikdo nemá, takže to umožňuje odlišit se od konkurence.

Sambu bych brala i delší

Jak vám v budování mladé firmy pomáhá Samba?

Samba je úžasná v tom, že člověku dává komplexní pohled, jak by firma měla fungovat. Možná ty dva dny ani nestačí, možná by to mělo být delší. Minimálně u mě se to moc hezky spojilo: píšu jako projekt byznys plán a je to vlastně byznys plán mé firmy. Dává mi to díky tomu hrozně velký smysl. MBA jsem se chystala studovat roky, a když jsem skončila v předchozí práci, byla to jedinečná příležitost, říkala jsem si, že teď na to mám čas. To jsem ještě netušila, že založíme firmu a že toho času vlastně moc nebude.

Byl pro vás některý z modulů v něčem zásadní, přelomový?

Hodně mi pomohl ten první modul, díky kterému jsem si ujasnila myšlenky, co bylo, co bude. Ale všechny moduly pro mě byly zajímavé. I když se člověku kolikrát nechce, jakmile to začne, zjistí, že mu to neuvěřitelně dává: ty zkušenosti lidí, jejich úhel, ze kterého nazírají na vaši firmu, a naopak náhled někam jinam, kde to nějak funguje a z čehož se dá leccos využít… Je vidět, že lidé, kteří tu přednášejí, s tím mají zkušenosti ne z učebnic, ale z reálného světa. To bych přála i studentům na vysoké; už je to sice nějakou dobu, co jsem tam studovala já, takže nevím, jak je to teď, ale čím dál víc se hodí, aby tam byli lidé z praxe a byli schopní studentům předat reálné věci, které pak využijí.

Otázka na závěr: Žijeme sice v době, ve které se těžko plánuje, ale přesto – čeho byste chtěla letos dosáhnout?

Já bych ráda dodělala to MBA 😊 V mém ročníku jsme jen dvě ženy, a i když nežijeme před sto lety, pořád si myslím, že to chlapi mají v tomto ohledu jednodušší. A z hlediska byznysu bychom chtěli delivery robota uvést do reálného života, do praxe, aby mohli někde jezdit a pomáhat firmám. Cílem je prodat tak pět robotů, některé zakázky už máme rozjednané. Dál budeme samozřejmě pracovat na té funkční autonomii. Myslím, že za uplynulý rok se nám toho povedlo fakt hodně, nasadili jsme dva prototypy, letos už možná ty výsledky nebudou tak hmatatelné – tu autonomii úplně neuvidíte. Ale pevně věřím, že za rok budeme schopni říct, že jsme se někam posunuli a že někde jezdíme. Třeba nás potkáte v centru Brna!

Děkujeme za rozhovor!

Kontakt:

Andrea Najvárková
tel: +420 605 538 588
andrea.najvarkova@bringauto.com

otázky: Radka Loukotová
foto: archiv Andrey Najvárkové

About Post Author

RadkaLoukotova