Jan Skřička: dominantním hy...

Jan Skřička: dominantním hybatelem pro M&A je generační obměna

Honza je vlastníkem M&A butiku Omega, který působí více než 20 let na trhu fúzí a akvizic v ČR.
Působil ve vrcholovém managementu v nadnárodní společnosti Rexel, kde se seznámil s problematikou M&A, poté otevíral samostatnou pobočku společnosti Elektrocentrum trading v Brně, po návratu do rodného Prostějova, kde pomáhal s vedením rodinné firmy, se seznámil s majiteli společnosti Omega, kterou od nich později odkoupil. Studoval právnickou fakultu v Olomouci a VŠE v Praze. Ve volném čase se věnuje cestování s batohem i bez něj, výstupům do hor a spaní pod širákem, jeho koníčkem je historie, včetně ekonomické a také rolové hry a jakékoliv broušení mozku. 

Honzo, zkus nám přiblížit, čím se v současnosti zabývá Omega a kam se chcete zaměřit do budoucna

Omega je butiková firma věnující se komplexnímu poradenství spojenému s problematikou prodeje fungujících společností. Při prodeji našeho klienta provádíme celým prodejním procesem. Samotný proces prodeje je třeba vést pečlivě a vysoce diskrétně, je zdlouhavý a je realizován v několika etapách, od přípravy dokumentů a ocenění společnosti, přes vyhledání a oslovení vhodných investorů až po vedení jednání s vybranými zájemci, uzavření indikativní nabídky, spolupráce na prověrkách před převzetím, přípravy transakční dokumentace a nakonec samotné uzavření transakce. Všechny tyto činnosti pokrýváme vlastními kapacitami či externě a jsme tedy schopni klientovi nabídnout kompletní nabídku služeb pod jednou střechou. V průběhu prodeje jsme zvyklí nést většinu nákladů s transakcí na sobě, čímž se lišíme od naší konkurence a zároveň jsme mnohem více motivováni k úspěšnému dokončení transakce. I proto přistupujeme ke každému případu realisticky, díváme se na společnost očima investora a neslibujeme nereálné, což klienti velmi oceňují a velká část s námi udržuje dobré vztahy i po ukončení spolupráce jako možní investoři či prostě jen přátelé.

Omega prošla během posledních čtyř let výraznými změnami, jsme moderní společnost, která nabízí svým klientům expertní know-how a širokou databázi kontaktů. Během letošního roku překročíme objemem a počtem transakcí poslední dva roky dohromady a to nás motivuje k dalšímu růstu. Naší sesterskou společností je znalecký ústav, pokrýváme problematiku BOZP a PO a tak bych se rád v následujících letech zaměřil na rozšíření portfolia služeb, které můžeme našim klientům nabídnout, momentálně pracujeme na založení advokátní kanceláře, kde bude Omega mít majetkový podíl, další v pořadí je daňová a auditorská kancelář. Svým drivem, férovým, seriozním a přitom vysoce lidským přístupem přitahujeme mladé a angažované talenty, kteří se s námi chtějí podílet na tomto růstu.

Kdo jsou vaši klienti a jaké projekty máte nejradši?

Náš typický klient je většinou ten, kterému není jedno, co bude po prodeji s jeho firmou. Když něco mnoho let budujete, máte v tom své srdce, kus života a neberete to jen jako finanční zhodnocení své práce. Chcete se za pár let podívat a být pyšní na to, co jste vybudovali. Velká část jich jsou majitelé, kteří nemají nástupce a to je hlavní motivací prodeje. Tohle jsou klienti, které máme nejraději a budu ze všech sil bojovat, aby Omega nikdy neztratila ten lidský přístup, který má a nestal se z ní ten „masokombinát“ jako z národních korporací. Nás práce baví, beru každý případ jako bych malého Baťu prodával velkému Baťovi, jsem fascinován příběhy, jak firmu vydupali z ničeho a to je pro mě zároveň i závazek. Užívám si, když to do sebe zapadne a bývalý majitel pokračuje s novým i po prodeji. Krásným příkladem je to, že bývalí vlastníci Omegy, byť nás dělí téměř dvě generace, nadále pokračuji ve spolupráci a pořád u nás funguje, že na co se podá ruka, to platí.

Co se týče oborů, mně nejbližší je strojírenství a z mé předchozí profese, kde mám dosud spousty přátel, cokoliv týkající se energetiky a elektra. Úplně největším koníčkem jsou firmy s potenciálem a obor automatizace, jestli něco v Česku opravdu umíme, je to tento obor, ve kterém se opět projevují zlaté české ruce. Nicméně jsem si osobně prošel jak obchodními, tak výrobními firmami a během své praxe jich navštívil stovky, takže vím, že každá firma umí být unikátní.

Jaké trendy v současnosti pozoruješ na trhu a co podle Tebe bude klíčové/určující v příštích letech?

Již několik let, a zatím tento trend trvá, je dominantním hybatelem pro oblast M&A generační obměna. Majitelé firem, kteří začínali v devadesátých letech, se dostávají do důchodového věku a ne vždy mají nástupce či se jejich děti věnovat rodinnému byznysu chtějí. Vzrůstajícím faktorem je konsolidace trhu, kdy někteří hráči předběhli ostatní a začali s konsolidací trhu, aby si zlepšili postavení vůči dodavatelům i zákazníkům a dlouhotrvající konjunktura odhalila i další důvody jako nepřipravenost na krizi na zaměstnaneckém trhu a nekonkurenceschopnost na něm. Ze strany investorů je éra dramatických vstupů nadnárodních společností, stejně jako cílených investic německých a rakouských společností, víceméně za námi a, nepočítám-li ryze finanční investory, tak se zvyšuje množství tuzemských investorů, kteří drží zajímavý kapitál, který buď vydělali či se k němu dostali prodejem vlastní společnosti a dokáží budovat strategické celky navzájem kooperujících společností. Je příjemné vidět, že české firmy zůstávají v českých rukou.

Jsi studentem MBA programu SAMBA. Co ti studium zatím přináší pro tvoji firmu i osobní rozvoj?

Pro mě je SAMBA fantastická platforma, myslím si, že chytří a podnikaví lidé se mají potkávat a navzájem obohacovat a velký dík všem, co se na této záslužné práci podílejí. To vlastně definuje hlavní přínos, který ve studiu vidím, je kuriozní, že i já jsem se k SAMBĚ dostal přes networking a to, když jsem potkal jednoho z přednášejících v programu MBA v roli poradce investora u jednoho obchodního případu.

Pro studium jsem se rozhodl, protože člověk by se měl stále zdokonalovat, vzdělávat a sledovat nové trendy. Také jsem po třech letech práce na Omeze trochu přešlapoval na místě. V tomhle ohledu mi studium skvěle pomáhá, z korporace mám zafixovanou averzi vůči různým typům školení, ale přednáškové bloky jsou skvěle vybalancované, spíkři jsou lidé z praxe a s příběhy a člověku se během studia začnou spojovat jeho vlastní nápady a možnosti, které pak začne velmi rychle uvádět v život ve vlastní firmě. Nápad k mému výše zmíněnému plánu na rozšíření portfolia služeb Omegy se zrodil během přednáškového bloku „Strategické řízení“, který jakoby mě nakopnul a od té doby jsem se nezastavil.

Prozradíš nám, jaké jsou tvé koníčky a jak trávíš volný čas a dobíjíš baterky?

Koníčků je hodně a protože jsem si prošel korporátním, workoholickým obdobím, tak vím, že člověk musí udržovat v rovnováze práci i koníčky a oddych, aby nevyhořel. Moji rodiče byli trampové, chodil jsem do skautu, sjel skoro každou řeku v Česku, takže vyrazím kdykoliv to jde do přírody, přes Velikonoce jsem přecházel Krkonoše a v květnu se chystám na West Higland Way do Skotska. Baví mě sport a od té doby, co se mi podařilo zhubnout třicet kilo, tak mě baví, co lidské tělo dokáže. A kdysi dávno jsem podlehl kouzlu rolových her, tzv. larpů. Jedná se o kombinaci divadla a neskriptované hry, kdy se člověk vtělí do role nějaké postavy v rámci příběhu, který osobně odehraje. Poměrně nedávno jsem si např. zahrál na Fridricha Habsburského, který byl zásadním oponentem Jana Lucemburského na českém trůně a Ludvíka Bavorského na císařském, je prostě zajímavé si občas zkusit řešit problémy někoho jiného :).

Děkujeme za rozhovor!

 

Kontakt na Honzu:
tel. +420 773 058 883
skricka@omegapv.cz

 

otázky: Jirka Slezák
foto: archiv Honzy Skřičky

About Post Author

js