Jirka Bezrouk: MBA je jako roz...

Jirka Bezrouk: MBA je jako rozhledna. Získáte díky němu rozhled a nadhled

Běhal ultramaratony, dnes najezdí tisíce kilometrů ročně na kole. „Zajímá mě to, co trvá dlouho. Nebaví mě krátkodobé cíle a úkoly,“ shrnuje s nadhledem Jiří Bezrouk, ředitel plynárny QUANTUM.

Byl jste vždycky vytrvalec?

Možná jsem v dětství začínal s kratšími disciplínami, s během na 400, na 800 metrů, ale postupně jsem vzdálenosti prodlužoval. To máte tak: člověk s postupem věku získává mrštnost, rychlost, sílu a vytrvalost a ve stejném pořadí o to pak zase přichází. Takže mně už zbývá jen ta vytrvalost 🙂

Té máte na rozdávání, před pár lety jste vyhrál Moravský ultramaraton (sedm maratonů v sedmi dnes, pozn. red.), stále se téhle disciplíně věnujete?

Už ne, objevily se u mě lehké zdravotní komplikace a moje tělo přestalo při tom velkém počtu absolvovaných kilometrů – ročně jsem jich naběhal 5 tisíc – snášet dopady, nárazy. Běhání tak pro mě ztratilo smysl, musel jsem u něj překonávat bolest. Ale protože mi chyběl adrenalin a vůbec pohyb, který potřebuji, přesedlal jsem na druhou disciplínu, která mě provází celý život, tou je cyklistika.

Takže máte těch kilometrů ročně ještě víc…

Loni 27 tisíc. Já když něco dělám, dělám to pořádně.

Jak to, že z vás vlastně není profesionální sportovec?

Protože jsem se vždycky živil prací, sport je jen koníček.

Nejlevnější cesta, jak se něco naučit

Kdy a proč jste se rozhodl dodělat si MBA?

Souviselo to s mou pětiletou prací pro jednu jihočeskou firmu. Na počátku byla v červených číslech a já jsem od rakouských majitelů dostal naprosto volnou ruku, abych s tím dělal, co chci. Trvalo to dva roky a třetí rok firma začala prosperovat – a já jsem si uvědomil, že nevím, co s tím dělat dál. Úkol byl sice splněný, ale končit by to tím přece nemělo, firma by se měla nějak dál rozvíjet, ale to jsem se nikdy neučil. A tak jsem přišel na MBA.

A splnilo to očekávání?

Byla to úžasná škola. MBA je jako rozhledna. Má to dva aspekty, jste výš a máte jednak větší rozhled a jednak větší odstup, a tedy i nadhled. U mě to tak fungovalo. Bylo to hodně práce, hodně času, hodně energie, ale jsem hrozně rád, že jsem to absolvoval, vyplatilo se to. Vždycky jsem rád poslouchal, co říká někdo jiný – zkušenější, protože je to nejlevnější cesta, jak se něco naučit. Někdo má nějakou zkušenost, vy si ji vyslechnete a zjistíte, že se vám může hodit. Když člověk nenaslouchá, nic se nedozví.

Plynárenství jako hra

Projevuje se vaše sportovní záliba nějak i v tom pracovním životě?

Nebaví mě krátkodobé cíle a úkoly. To, co mě zajímá, trvá dlouho. I můj poslední projekt pro firmu QUANTUM je takový běh na dlouhou trať. QUANTUM je obchodník a distributor zemního plynu, jeden ze čtyř v České republice. Znamená to, že nejen plyn prodává jako komoditu, ale navíc i vlastní plynovody, které provozuje. Můj první projekt souvisel s přechodem na tzv. virtuální obchodní bod. QUANTUM jako společnost se stala subjektem zúčtování, to znamená, že převzala za své zákazníky zodpovědnost za odchylku. Denně dodáváme plyn asi 10 tisícům zákazníků, musíme tedy mít nakoupeno právě takové množství plynu, jaké spotřebují. Nakupujeme na den, který teprve nastane – čili musíme spotřebu predikovat. Každý den obchodujeme na burze, včetně víkendů, svátků, Vánoc. Plyn buďto dokupujeme, nebo, pokud ho máme moc, prodáváme. A to je právě to převzetí odpovědnosti za odchylku, snažíme se o to, aby rozdíl mezi množstvím plynu, který máme nakoupený, a skutečnou spotřebou, byl minimální. Je to hodně sofistikovaná činnost, umění najít čísla, vybrat si ta podstatná, analyzovat je a udělat správný závěr. Poznat chování zákazníků různých skupin, které mají odlišný charakter spotřeby, měnící se v průběhu týdne i kalendářního roku. Největší spotřeba plynu je v 1. a 4. kvartálu – v součtu asi 80 % z celého roku. A aby to nebylo jednoduché, tak do toho vstupuje počasí jako někdy obtížně predikovatelný faktor. Celé je to taková hra s čísly, která však má významný dopad do ekonomiky firmy. Byl to krásný projekt, jen jeho příprava trvala rok a půl, teď už běží naostro a celkem rutinně. Letos jsem dostal další výzvu, když jsem získal pozici ředitele, tedy osoby, která má na starosti celý byznys plynu, nákup, prodej a distribuci.


Aktuálně máte 10 tisíc zákazníků – je to hodně, nebo málo?

Měřeno pohledem největších hráčů, kteří tady na trhu jsou, to není zásadně velké číslo. My jsme ale lokálně působící česká firma, nemáme ambici dodávat plyn a provozovat plynovody plošně po celé České republice. Působíme na Vyškovsku, na Vysočině a v navazujících okresech. Zde vlastníme a provozujeme plynovodní síť v délce 500 km.

I v tom na první pohled poměrně monopolním plynárenství se tedy dá najít dobrá pozice…

Možné to je. Dnes je na trhu registrováno v obchodu s plynem asi 100 firem, nicméně tohle číslo se pravidelně mění, noví obchodníci rychle na trh vstupují, ale také rychle zanikají. Každý týden se dozvídáme o firmách, kterým byla odňata licence nebo znemožněno obchodování, protože nedostály svým závazkům.

Takže mít tradici 27 let, jako má QUANTUM…

…představuje určitou jistotu. Když fungujete v plynárenství tak dlouho, znamená to, že to prostě umíte. A že se na vás vaši zákazníci mohou spolehnout.

Co dělá z plynárenství tak nestabilní obor?

Svět okolo nás je dnes divoký, i jako laik vidíte, že se okolí mění, a nelze počítat s tím, že předpoklady platící dneska budou platit i v budoucnu. V Evropě evidentně probíhá souboj o podíl na trhu, z něhož vypadne Nizozemí, které zastavuje těžbu zemního plynu. Jeho pozice by rádo obsadilo Rusko, Norsko i Spojené státy. Ty jsou vůbec zajímavým hráčem: plyn do Evropy dopravují tankery v kapalném stavu (LNG). Jeden kubík zemního plynu se změnou skupenství zmenší 600krát, takže se objemově vejde do jedné PET lahve. Podmínkou však je, že plyn musíte chladit na -180 °C a použít spoustu energie, abyste tuhle „mrazničku“ dostali třeba do Evropy. Přesto podíl LNG tvoří necelou polovinu ve světovém prodeji. Významná část LNG se spotřebuje v Asii, v poslední době však čím dál víc tankerů směřuje do Evropy, což způsobuje přebytek plynu na trhu. A když je něčeho moc, cena klesá. K obchodnímu i politickému boji se přidávají i klimatické podmínky, poslední roky patří k nejteplejším, tento faktor také působí významně na pokles ceny plynu.  U některých zákazníků chaotická situace na trhu s plynem způsobuje určitý zmatek, protože současné nízké ceny plynu na burze jsou pro ně lákavé.

A můžou tedy zákazníci mít plyn za tyhle ceny? Nebo je v tom háček?

Je v tom háček. Někteří obchodníci zákazníkům skutečně nabízejí ceny plynu vázané na v čase se měnící ceny na burze. Nemusí to být výhoda, protože cena se mění a bude měnit, nahoru i dolů. My jdeme jinou cestou, preferujeme nabídku ročního produktu s fixní cenou. Domnívám se, že každý, kdo dělá vlastní byznys, by se měl koncentrovat na něj a být specialistou ve svém oboru. Zákazník, odběratel plynu, nikdy nebude mít oborové informace na takové úrovni jako specializovaná firma – jeho dodavatel. Nebude mít šanci si udělat kvalitnější analýzy a závěry. Přebírat riziko činnosti svého dodavatele mi připadá zcestné. Lepší je vybrat si dodavatele, kterému věřím. Dělejme každý to, co umíme, v čem jsme dobří, potom se můžeme spolehnout na to, že si dobře vybereme dodavatele, ať už v případě energií, služeb nebo třeba rohlíků.

Děkujeme za rozhovor!

Kontakt:
Ing. Jiří Bezrouk, MBA
tel. +420 774 205 120
bezrouk@quantumas.cz

otázky: Radka Loukotová

About Post Author

RadkaLoukotova