Dan Frouz: Děláme revoluci e...

Dan Frouz: Děláme revoluci e-commerce v oboru 3D reklamy

Daniel Frouz je majitelem firmy iNET Solutions, která provozuje tržiště iNETPrint.cz, a je zároveň leaderem on-line prodeje v sektoru 3DR (reklamní zboží) v České republice. iNETPrint je zároveň významným hráče v oboru, pravidelně dosahujícím dvouciferné nárůsty tržeb i zisku. Daniel je pravidelným účastníkem SAMBA akcí v Praze.

Dane, stal jsi se se svojí firmou iNETPrint generálním partnerem SAMBA. Významně tím podporuješ provoz a rozvoj SAMBA, za což ti patří velký dík. Co tě k tomuto rozhodnutí vedlo?

Důvody jsou v principu tři – první a hlavní je ten, že aktivity SAMBA se mi osobně opravdu líbí a vidím v nich smysl i do budoucna. Například skrze SAMBA Academy, na kterou se opravdu těším. Je mi také blízký způsob, jak komunitu kolem SAMBY buduješ. Druhý důvod, díky kterému jsem mohl finančně zapojit svoji firmu, je smysluplnost propagace iNETPrintu v komunitě lidí, kteří kolem SAMBY jsou. A třetí důvod je samotná komunita a kvalita lidí, se kterými se díky SAMBĚ mohu setkávat. Skvělé a smysluplné věci je prostě třeba podporovat.

iNETPrint je dodavatelem reklamních předmětů pro firmy. Veškeré materiály a dárky, které budeme používat pro SAMBU v příštím roce, zadáme a nakoupíme u vás. Známe váš systém a styl práce a jsme s ním spokojení. Můžeš přiblížit ostatním, v čem jste dobří a proč by měli spolupracovat právě s iNETPrint?

Jdeme na to od začátku jinak než veškerá konkurence. Nesnažíme se je dohnat skladovou plochou či množstvím strojů, to by byl boj s větrnými mlýny. Místo toho od začátku investujeme primárně do vlastního IT řešení na míru. V našem systému integrujeme data stovek distributorů a výrobců napříč ČR, EU i Asií a vše se snažíme maximálně systematizovat a automatizovat.

Díky tomu u nás mohou zákazníci například on-line zkalkulovat a porovnat cenu u tisíců reklamních předmětů pro různé technologie potisku vč. zakázkové výroby v Číně. Obojí kupodivu i dnes, po více jak 12 letech v oboru, v ČR nikdo nenabízí a na úrovni EU jen pár největších firem. A ani ti největší zdaleka nenabízí kalkulace pro takový rozsahu sortimentu, jako to lze u nás. Díky datům také dokážeme jeden produkt najít a nakoupit třeba od 6 různých dodavatelů ze 3 různých zemí a zákazníkovi zajistit nejlepší (nejlevnější nebo nejrychlejší) zdroj. A v neposlední řadě díky zapojení řady menších výrobců a následně flexibilní distribucí zboží mezi ně dokážeme často nabídnout rychlejší termín výroby než velké zavedené firmy s mnoha stroji, ale s pomalejšími procesy.

Naším posláním je vytvářet v oboru 3D reklamy takové cesty a nástroje, které umožní lidem řešit dosud nemyslitelné věci on-line a významně šetřit čas a prostředky. Začali jsme s on-line kalkulátory, které neustále rozšiřujeme na další druhy sortimentu a chystáme několik revolučních nástrojů a služeb, které celý proces od výběru a kalkulace až po vizualizaci loga na reklamním dárku vyřeší na pár kliknutí on-line. S námi mají zákazníci jistotu, že si vyzkouší skutečné oborové inovace jako první.

Musím velice pochválit tvůj tým, který pomáhal s tvorbou nového loga a corporate identity SAMBA. A samozřejmě hlavně tebe, protože to byl tvůj nápad a vstřícný krok. Pro nás byla tato spolupráce důkaz, že umíte poskytnout výbornou a komplexní službu. Nakolik je tento přístup konkurenční výhodou nebo součástí strategie tvé firmy?

Díky, nová CI SAMBY je od A do Z práce našeho vedoucího DTP, já myšlenku jen delegoval dále 🙂

Každopádně přístup ve formě komplexní služby je něco, co máme již delší dobu otevřené a postupně zařazujeme jednotlivé prvky do naší strategie. Základy jsme postavili na IT, což nám umožnilo automatizovat a dostat mnoho věcí „on-line“. Zákazníci ale často potřebují také poradit, doporučit vhodný dárek nebo i navrhnout úplně nový dárek na míru pro jejich kampaň. A tam má IT omezené možnosti. Datová analytika a umělá inteligence sice ještě zdaleka neřekla poslední slovo a vidíme v ní velký potenciál např. pro vytipování dárků dle mnoha parametrů cílové skupiny, ale pro skutečnou kreativitu jsou zatím stále potřeba lidé a jejich zkušenosti.

Umět nabídnout i tyto služby je jednoznačně konkurenční výhoda, protože zákazník vše vyřeší na jednom místě, což opět ušetří čas, než komunikovat zvlášť s kreativní agenturou a zvlášť s výrobou a předávat si informace tam a zpět. A například právě schopnost kreativního návrhu dárku na míru nám zatím chybí, ale ve strategii již získává své místo a v blízké budoucnosti na tom budeme pracovat. A věřím, že i u těchto specifických více „lidských“ služeb dokážeme vytěžit naplno IT a přinést nová inovativní řešení tam, kde by to ostatní řešili postaru.

Jak vidíš situaci na trhu, na kterém iNETPrint působí?

Náš byznys je primárně e-commerce, tedy on-line prodej reklamního zboží. Má několik specifik, protože obchodujeme v B2B segmentu. Ten se se odlišuje od klasického B2C, primárně tím, že nedodáváme “komoditu”, ale každá zakázka je ve skutečnosti výrobou na míru (např. aplikace potisku). Situaci lze hodnotit ze dvou pohledů – jednak trendů v e-commerce a situace přímo na trhu distribuce reklamních zboží.

Když bys tedy zhodnotil nejprve obecné e-commerce trendy?

Lze určitě očekávat několik vln postupné konsolidace. Dle odborných odhadů bylo v ČR na konci roku 2015 cca 37 tisíc e-shopů. Mnoho z těchto e-shopů nevytváří žádnou přidanou hodnotu a nemají vlastní konkurenční výhody pro dlouhodobé přežití. Ty nejslabší určitě zaniknou a ty středně silné začnou nejsilnější hráči na trhu skupovat.

V čase se mění nákupní chování lidí. Například neustále roste podíl přístupů a nákupů realizovaných přes mobilní zařízení a tablety. Odhady APEKu (Asociace pro elektronickou komerci) pro rok 2016 mluví o meziročním zvýšení podílu přístupů z mobilních zařízení z 23% na 30% a zvýšení podílu nákupů realizovaných přes mobilní zařízení z 13% na 17-20% (v B2C segmentu). To už určitě stojí za skutečné zamyšlení se nad strategií a řešením na míru pro tzv. “m-commerce”. Myslím, že v budoucnu by také mohla velmi zajímavě do e-commerce a prezentace zboží promluvit virtuální (VR), případně rozšířená realita (AR), tzv. “v-commerce”. To však bez masového rozšíření zařízení pro VR/AR nebude možné a na to si ještě chvíli počkáme. Může to však přinést nové a zásadní inovace a ovlivnit způsoby nakupování i komunikace mezi lidmi.

Mění se také nákupní očekávání lidí – mladí se chtějí více bavit, chtějí mezi sebou věci, názory a zkušenosti sdílet, chtějí šetřit svůj čas. A tomu musí jít funkcionalita v e-commerce naproti. Poroste význam emocí a obecně nákupního zážitku v celém procesu, tedy nejen při samotném nákupu, ale i při dodání zboží, při jeho rozbalení a samozřejmě i následné komunikaci a servisu. Jsem přesvědčen, že význam zákaznické spokojenosti a nadšení bude kritickým středobodem dlouhodobého úspěchu jakéhokoliv e-shopu a podmínkou získávání skutečně loajálních zákazníků.

Velký potenciál vidím v personalizaci pomocí datové analytiky a umělé inteligence, která každý e-shop, sortiment, newslettery i třeba on-line marketing přizpůsobí na míru potřebám a zájmům každého jednotlivého zákazníka. Mnoho firem si s personalizací již hrálo a velká většina z nich se “spálila” a personalizaci zavrhla, většinou z důvodu vysokých nákladů a malého efektu. Myslím však, že začali příliš brzo a chtěli výsledky příliš rychle. Dnes už existují relativně snadno implementovatelné technologie a služby strojového učení, které dokáží realizační náklady významně srazit a hlavně se díky novým datům neustále zdokonalují a samovolně zlepšují výsledný efekt.

Schopnost firem pracovat, vytěžit a využít na maximum potenciál v datech bude dle mého názoru v následující dekádě rozhodovat o úspěšných a poražených.

A jak vnímáš situaci v oboru 3DR, tedy reklamního zboží pro firmy?

Jako u obecných e-commerce trendů lze očekávat konsolidaci trhu – reklamních agentur je v ČR přes 3000 všech možných velikostí a jen minimum z nich se něčím významnějším odlišuje nebo má inovativní on-line řešení. Obor 3DR je specifický tím, že se jedná o B2B segment, kde jsou odlišné motivace nakupujících oproti B2C segmentu. Nejčastěji v tom, že nepracujete s vlastními penězi, ale s penězi firmy, často máte daný určitý budget, potřebujete zboží v určitý termín a nemáte jako při nákupu dárku pro sebe čas 10 večerů googlit, porovnávat a vybírat. Informace potřebujete teď a tady, vše chcete rychle porovnat a rozhodnout, snadno zadat výrobu, schválit potisk a jít na další úkol ve frontě. A v tomto je obor 3DR extrémně zastaralý a neinovativní.

Snad všechny agentury sice již mají dnes e-shopy na samotné zboží, ale ten hlavní časově nejnáročnější proces, tedy kalkulaci technologií potisku a následně vizualizaci a schválení potisku, to vše probíhá offline, pomocí e-mailů a skrze práci lidí na obou stranách. To je první neduh celého oboru, který naším e-commerce řešením postupně měníme a inovujeme. Už dnes nabízíme on-line kalkulace pro desítky technologií a tisíce produktů. Klienti si u nás také mohou on-line nakonfigurovat některé produkty na míru. A chystáme právě nástroje pro on-line vizualizaci a schvalování potisku, abychom celý proces přenesli plně do on-line prostředí a časovou náročnost zkrátili na zlomek času.

Druhý problém celého oboru je kvalita dat o zboží. Vše začíná už u primárních evropských velkoimportérů, kteří každý produkt většinou popíší 1-2 řádky textu a hotovo. Někteří dokonce i v dnešní době poskytnou k produktu pouze jedinou fotku a ještě ne moc kvalitní! To je v B2C neslýchaná věc, tam je kvalitní prezentace produktu a vyzdvižení výhod a parametrů alfou a omegou úspěchu prodeje. Samozřejmě nelze obyčejné věci jako je reklamní tužka či hrnek odprezentovat tak skvěle jako např. notebook, výsledkem však je, že internet je plný tisíců zaměnitelných e-shopů se stovkami podobných tužek, hrnků a dalšího zboží. A hlavně bez možnosti v nich nějak snadno filtrovat a najít rychle ten správný produkt pro svoji firmu. Pracovníci firem tak neustále hledají a stráví neskutečný objem času už jen výběrem vhodného produktu. Pro reklamní agentury je pak značnou překážkou, respektive velmi nákladné na implementaci, obrovská nesourodost dat od dodavatelů – každý distributor má nejen svůj vlastní formát dat, ale i zcela odlišnou strukturu a rozsah poskytovaných informací. Vždy to končí tak, že agentura většinou zavede zboží od jednoho, max. od dvou distributorů a data nechá 1:1 tak, jak je dostane, tedy nekvalitní a v případě překladů do češtiny často i s chybami. Z pohledu zákaznické spokojenosti a nákupního zážitku je náš obor roky za B2C segmentem.

Většina firem v ČR z našeho oboru, které znám, vlastní IT oddělení buď vůbec nemá a vše jen outsourcují nebo mají jednoho dva lidi na nezbytnou údržbu vnitřních systemů, ale ne na skutečný inovativní rozvoj e-commerce. A i kdyby získali schopné ajťáky na e-commerce, něco úplně jiného je probrat se množstvím nesourodých a nekvalitních dat, tato data integrovat a ještě zvýšit jejich kvalitu. To je práce pro datového odborníka a zároveň znalce celého oboru.

Opakovaně zmiňuješ data a jejich kvalitu, ale vidíš z toho cestu ven?
Ano, vidím a už na ní také pracujeme. Stávající situaci v oboru vnímám jednoznačně jako historickou příležitost. Cílem je umožnit firmám v oboru nabízet zboží ne od jednoho nebo dvou importérů, ale klidně od 20 najednou, vše velmi snadno implementovatelné bez potřeby interního IT v těchto firmách a s o řád kvalitnější prezentací než mají dnes. Pro mnoho firem tím vznikne prostor zvýšit své tržby o desítky procent a průměrné marže o jednotky procent. Díky přenosu složitého procesu řešení potisku do on-line prostředí vznikne navíc firmám prostor pro značné snížení mzdových nákladů. To vše dohromady dává obrovský ekonomický potenciál. A nebavíme se o pár stovkách firem na českém trhu, ale už v první fázi o potenciálu až několika desítek tisíc agentur napříč celou Evropskou unií.

O jakém řešení hovoříš?
Mluvíme o hloubkové integraci a propojení dat o veškerém reklamním zboží na EU trhu od všech významnějších dodavatelů. O náročném automatickém i manuálním zkvalitnění dat o produktech. O vytvoření nové a lepší vizuální stránky produktů. O nástrojích pro automatickou on-line 3D vizualizaci log firem a on-line řešení korektur a schvalování potisku. Výsledkem bude komplexní cloudová platforma k pronájmu včetně např. on-line kalkulací a napojení na vlastní tiskárny a výroby některých agentur. Takto komplexní nástroj na trhu neexistuje a proto se tím intenzivně zabýváme. Je to obrovská příležitost pro nás i pro ostatní, kteří se s námi na tomto projektu budou podílet.

To je hodně velká ambice.
Řekl bych spíše logická nutnost, aby obor 3DR dohnal aktuální tisíciletí. Víme o čem mluvíme – na trhu 3DR se pohybujeme 12 let a celou dobu opíráme naši strategii o inovativní e-commerce, IT a data. Ostatně oproti všem agenturám jsme uvnitř primárně IT firma a jen zvenku jsme agentura prodávající reklamní zboží. Náš IT přístup a znalosti nám umožňují potřebný hluboký vhled do problematiky a neefektivity celého oboru a dávají nám schopnost vymyslet a pak také postavit takto ambiciózní řešení. Máme dlouhodobě rostoucí a ziskový projekt a také tým odborníků, který pro vývoj této platformy nyní rozšiřujeme.

Co jsou pro tebe a firmu aktuální výzvy?
Řešíme tři okruhy. Chceme zrychlit celý vývoj platformy, která bude svým způsobem spin-offem iNETPrintu pod zcela samostatným brandem. A chystáme se vytvořit centrální “datové jádro” natolik univerzálně, aby jej bylo možné v budoucnu použít i pro jiné segmenty a obory trhu, protože problémy s kvalitou a výměnou dat v B2B segmentu se netýkají zdaleka jen našeho oboru 3DR. K vývoji platformy a následné expanzi v první fázi po celé EU nám může pomoci financování typu smart-money. Dále posilujeme odborný tým, především programátory se znalostí .NET MVC (C#) a Azure cloudu a databázové programátory a specialisty. A také začínáme vytvářet realizační “neIT” tým pro tento projekt.

Držíme palce!
Já děkuji za možnost prezentace zde v magazínu čtenářům INSPIRACE včetně velice kvalitní skupiny účastníků SAMBA eventů, vážím si toho. Těším se, že se uvidíme na některé ze SAMBA akcí v roce 2017. Pokud by někoho zajímali podrobnější informace k chystanému projektu, mohou se na mne obrátit na tel. +420 603 978 042 nebo e-mailem na daniel.frouz@inetprint.cz.

A samozřejmě budu rád, pokud reklamní potřeby svých firem zkusíte řešit u nás na www.inetprint.cz a dáte mi vědět, jak jste byli spokojeni. Neustále je třeba se zlepšovat.

Děkujeme za rozhovor.

About Post Author

klein