Martin Hejl: Industry 4.0 v se...

Martin Hejl: Industry 4.0 v sektoru obalů

Martin Hejl je jednatelem společnosti Thimm obaly, která je předním dodavatelem řešení pro balení a distribuci zboží. Je jedním ze spíkrů konference "Průmysl 4.0 pohledem investorů a managementu" 30. srpna v Brně. Otázky pro něj připravil pravidelný účastník SAMBA akcí Martin Končok:

Jaký význam pro vás a obor vašeho působení má Industry 4.0?

Pro naši společnost a pro obor našeho působení (výroba vlnité lepenky a obalů z vlnité lepenky) zásadní význam.
Průmysl 4.0 u nás vnímáme jako digitalizaci produktu a procesu výroby. Jeho součástí tak vidíme nejen často zmiňovanou automatizaci a robotizaci, ale zejména řízení digitálního toku informací.  Je to pro nás cesta k udržení vlastní konkurenceschopnosti. Díváme se tak na náš stávající obchodní model, jestli odpovídá budoucím potřebám zákazníků a zda těmto potřebám odpovídá i naše flexibilita, rychlost, kvalita  i spolehlivost dodávek.
Průmysl 4.0 je pro firmy v našem oboru buď šance nebo riziko.  Šance„být na špici pelotonu“ nebo riziko „být na jeho chvostu“. Šance posílit svou konkurenceschopnost nebo riziko, že přijde někdo s novým obchodním modelem, inovativním výrobním postupem, kdo firmy předběhne…

Jaké výzvy je potřeba překonat, aby výroba obalů byla Industry 4.0?

Zatím se k Průmyslu 4.0 přibližujeme. Dnes ještě nikdo není schopen přesně předpovědět, jak výroba obalů za plně funkčního Průmyslu 4.0 bude vypadat a které výzvy na nás čekají. Bude třeba je řešit průběžně, za pochodu.

Jaké budou nejbližší změny v závislosti na Industry 4.0 v sektoru obalů?

Pohybuji se převážně na trhu obalů z VL pro FMCG (oblast tzv. Shelf Ready Packaging / SRP) a transportních obalů z vlnité lepenky a to na trhu v České republice a částečně v Německu. Většinu globálních trendů mám tak zprostředkovaných díky transferu know-how z naší mateřské společnosti a z veletrhů. Na základě mně dostupných informací a znalostí vzniklých pozorováním a srovnáváním trhů a trendů v ČR a Německu (náš závod exportuje cca 30-40% objemu výroby do Německa) si troufnu tvrdit, že změna – naprosto zásadní pro konkurenceschopnost firem již probíhá. Jedná se o automatizaci a robotizaci samotného zabalení produktu do transportního/skupinového obalu a jeho ukládání na paletu. Zde vnímám největší rozdíl mezi ČR a DE, zejména u středních a menších firem.

Obecně bych řekl, že nejbližší změny závisí na tom, kdy firma s tzv. Průmyslem 4.0 začala, resp. kdy a kde začala s digitalizací, automatizací a robotizací.
Na našem příkladu mohu uvést počátek automatizace a robotizace výroby v roce 2008. Tehdy jsme k tomuto rozhodnutí dospěli po konzultacích s naší mateřskou společností, ale rozhodně jsme tomu neříkali Průmysl 4.0…
Motivací tehdy byla obnova našeho výrobního strojového parku, kdy automatizace a robotizace byla součástí strategie. Nové stroje již tehdy vyráběly dvojnásobnou až trojnásobnou rychlostí. A již tehdy nebylo v lidských silách tak stroji stačit v případě při paletizaci vyrobeného zboží na paletu. Namáhavá fyzická práce se nedala v tempu stroje vydržet. A tato skutečnost u nás vyvolala změny ve výrobním procesu, kdy se naši zaměstnanci postupně překvalifikovali na operátory automatizovaných  strojů a robotů. Už dávno nejsme tzv. “montovna nebo manufaktura”, jak se továrny v České republice často pojmenovávají.
My si v procesu výroby aktuálně nejvíce slibujeme od internetu věcí (např. pro zajištění Kvality 4.0), prediktivní údržby, forecastování požadavků trhu a s tím spojenou flexibilitou výroby, zavedením a rozvojem digitálního tisku a v oblasti servisu zákazníkovi zejména v oblasti inovací podpořených digitalizací procesu vývoje.

V jakých oblastech se nejvíce rozvíjí technologie ve vašem oboru?

Největší boom zavádění změn v balení resp. v obalech nyní zažíváme v oblastech e-commerce. Souvisí to jednak s rostoucím trendem e-shopů, se změnami probíhajícími v tomto odvětví (taky „žijí“ Průmyslem 4.0) a současně i se změnou chování a očekávání zákazníků.
Od loňského roku vnímáme výrazné přiklonění retailu k obalům z vlnité lepenky jako k ekologickému, udržitelnému a obnovitelnému produktu.
Stálicí v užívání obalů je průmysl automotive, elektronika atd.

V jakých oborech očekáváte největší obchodní příležitosti pro výrobce strojů balicí techniky?

Máme-li balící technikou na mysli samotné „zabalení výrobku do transportního, příp. prodejního obalu“, tzn. ne paletizaci (uložení na paletu), tak rozhodně v oblasti FMCG. S rozvojem „inteligence“ u robotů bude zajímavá oblast vychystávání / pickování v DC/skladech ať už retailerů nebo e-shopů (tam kde se jedná o několik výrobků do jedné krabice).

Co soudíte o využití  co-robotů v sektoru balení výrobků a jejich nasazení v blízké budoucnosti?

Z dnešního pohledu nevidím, kde by v tuto chvíli mělo ve výrobě v naší branži smysl využít spolupráci člověka a co-robota. Tam kde potřebujeme nahradit monotónní či namáhavou opakující se práci, a navíc ve vysokém pracovním tempu, většinou již nepotřebujeme lidských schopností. Tzn. vystačíme si s klasickou automatizací a robotizací, i za cenu mechanických zábran (viz. BOZP).
V blízké budoucnosti se jistě prosadí při manipulaci a upínání výsekových nástrojů do stroje (hmotnost nástroje 30-50 kg), kde budou vedle sebe s člověkem spolupracovat.

Industry 4.0 požaduje změny ve stylu vedení společností. Co je pro vedoucí pracovníky nejdůležitější, co musí změnit?

Změnit musí zejména myšlení. A to nejenom u sebe, ale i ostatních zaměstnanců.
Např. naše branže výroby obalů z VL je relativně stabilní a obchodní modely nebylo třeba nikdy moc rychle a dramaticky měnit. „Děláme to tak dvacet let, tak proč bychom to měli měnit …“. To se ale dnes výrazně a hlavně rychle mění a ještě změní právě díky digitalizaci, internetu věcí, globalizaci, trendu trvalé udržitelnosti, prosazování Průmyslu 4.0 u odběratelů obalů, změnám nákupního chování spotřebitelů… Prostě se objeví nová, převratná myšlenka… a ta vše změní.
Toto se například nyní děje v naší branži v souvislosti se zavedením výkonného digitálního tisku s vodou ředitelnými barvami (tzn. nejedná se o UV tisk). Tím padly pro digitální tisk naráz 2 bariery vstupu do naší tiskové-obalové branže. Nízká produktivita práce (dříve byl digitální tisk velmi pomalý) a styk UV barev s primárními obaly (průmysl FMCG odmítal používat pro transportní obaly potisk UV tiskovými technologiemi). 

Jak je  a bude nutné zaměstnance motivovat, aby nové výzvy společností následovali?

Motivace k odstranění monotónní a namáhavé práce je snadná…
Významnější je/bude ale motivace zejména generace „X“ k rekvalifikování se na vyšší kvalifikaci/znalosti, která jí umožní pracovat s digitalizací, automatizací, robotizací. Zde jsme u již zmiňovaného „děláme to tak dvacet let, tak proč bychom to měli měnit…“.  U nastupující generace “Y” to bude asi jednodušší, ta již vyrostla “digitálně” a s Průmyslem 4.0 se seznamuje na startu pracovní kariéry… Tu by naopak „inteligentní továrny s inteligentní výrobou měly přitahovat…

Jakou úlohu, důležitost v Industry 4.0 přisuzujete automatizaci a robotizaci a jakou lidem?

Domnívám se, že v naší branži se minimálně v blízké budoucnosti stroje neobejdou bez člověka. Změní se ale určitě náplň práce a nároky kladené na zaměstnance. V továrně budoucnosti budou lidé mnohem více než dříve koordinovat výrobní, logistické, obchodní a vývojové/inovační procesy, řídit komunikaci a sami dělat důležitá rozhodnutí.

Co soudíte o nasazení dronů v transportních řešeních a logistice?

Neumím dostatečně posoudit. V naší branži pro transport obalů od výrobce k odběrateli, kde přepravujeme velké objemy, nebude příliš efektivní. Zde si dovedu v naší logistice dříve představit autonomní přepravu/kamiony atd.

Co můžeme očekávat v oblasti smart a inteligentních obalů?

Např. digitální potisk s sebou přináší nové možnosti potisku obalů. Nové technologie umožní opatřit obal jedinečnou identitou (kódem), která v průběhu procesu prodeje plní různé funkce: Neviditelné bezpečnostní prvky nebo prvky originality chrání značku například před plagiátorstvím a zneužitím. Další prvky označení umožňují sledovat zboží v celém oběhu.

Děkujeme za rozhovor a těšíme se na viděnou!

About Post Author

js