Radim Pařík: High Performanc...

Radim Pařík

Radim Pařík: High Performance Organisation

Radim Pařík, MBA, MSc, Ph.D. je CEO investiční skupiny Delta Capital, kam přešel z pozice místopředsedy představenstva jednoho z největších potravinářských řetězců  v Polsku s odpovědností za expanzi, stavební oddělení, technický nákup, pronájmy a správu nemovitostí. Působil ve firmách Lidl, Plus Discount a Kaufland na různých vedoucích pozicích v top managementu. Je mj. absolventem Nottingham Trent University. Mezi jeho záliby patří vaření, karate, squash, basketball, německé dogy, české manufakturní hodinky, cestování a jiné kultury, reorganizace, krizové a strategické řízení a vzdělávání a rozvoj lidí. Je mistrem Evropy v karate, certifikovaným tlumočníkem pro neslyšící, vášnivým cestovatelem po Asii, fanouškem hodinek, majitelem 3 psů. Mluví německy, anglicky, polsky a ovládá znakový jazyk. 

Radime, jsi účastníkem SAMBA akcí, známe tě i jako spíkra SAMBA večera v Praze na téma „Vize budoucnosti manažerského vzdělávání“, kde jsi zanechal silný dojem jak díky svým názorům a zkušenostem, tak i používáním netypických prezentačních pomůcek. Řekni nám prosím něco více o svém současném působení i předchozí kariéře.

Nejdříve bych chtěl poděkovat za pozvání na SAMBA večer v Praze. Byla to pro mě skvělá příležitost opět si dát do struktury to, čím se denně zabývám a třeba i ukázat kolegům a kamarádům jiný pohled na řízení organizací, lidí v nich, jejich vzdělávání a zlepšování, sestavování týmů a tím i posun k organizaci nebo firmě, která dosahuje takových výsledků a pracuje v takovém souladu, že by tam všichni ostatní chtěli také pracovat. Kromě toho jste mi vybrali skvělou kolegyni, Báru Stejskalovou, která mě svými názory a zkušenostmi inspirovala a obohatila, takže pracuji na vizi manažerského vzdělávání 2.0. I následná konverzace s účastníky byla super. No, a doufám, že můj jezevčík a bičík, na kterých jsem demonstroval časté omyly v řízení lidí, účastníky SAMBA večera nevyděsili.

Od roku 2003 se pohybuji v retailu. Začínal jsem v Německu na prodejně jako pokladní a prodavač, skladník, zástupce vedoucího prodejny, vedoucí prodejny. Ta rychlost práce, systematičnost a orientace na zákazníka mě hned na začátku úplně pohltila. Krátce na to jsem už zodpovídal za svůj region se sedmi obchody a po návratu do Čech jsem pak prošel nejrůznějšími pozicemi v managementu – od projektu revitalizace prodejen, přes řízení prodeje, logistiku, expanzi, technický nákup, stavbu, správu nemovitostí až po restrukturalizaci a prodej firmy, létal jsem i do Portugalska pomáhat kolegům. Ta paleta je široká, a protože nejsem „Mr. Všechnoznám“, vždy bylo potřeba sestavit ten správný tým z takových lidí, kteří sdílejí stejnou vizi a hodnoty, spolu vytvoří High Performance Organisation a konkurenci jednoduše vytřou zrak. V roce 2008 jsem odešel do Německa řídit mezinárodní expanzi a v posledních několika letech jsem působil v Polsku jako místopředseda představenstva. Když to sečtu, pracoval jsem už více než 10 let pro jednoho zaměstnavatele a byl jsem stále na cestách. I právě proto jsem začal zvažovat v roce 2017 se vrátit domů. Jsem postižen vnitřním neklidem, rád pomáhám ostatním zlepšovat se v tom, co dělají.

Které nejvýznamnější trendy podle tvého názoru mění aktuálně svět v oblasti rychloobrátkového zboží a retailu a jaké změny to přinese a jaké důsledky to pro nás bude mít?

Těch trendů je dnes mnoho. Začalo to velkými výhodnými baleními, přes bio, zdravou výživu, čerstvost… Trendy určuje zákazník, úkolem vedoucích pracovníků je rozpoznat, co bude ten, kdo vás platí, takže zákazník, chtít zítra a pozítří a to mu dát v kvalitě, ceně a prostředí, které ho nadchne a stane se vaším fanouškem.

Samozřejmostí je elektronizace a digitalizace. Všichni na trhu si uvědomujeme, jak se kolem nás zrychluje běh světa, naši zákazníci mají pořád méně a méně času. Dnes nestačí jen aplikace, která umí nakupovat – jen jakýsi digitalizovaný leták. Aplikace musí myslet spolu se zákazníkem a být inteligentní, musí mu nabídnout recepty na víkend spolu s nákupním seznamem, komunikovat s jeho chytrou ledničkou, usnadnit mu život. Věřím, že si to zákazník zaslouží.

Velkým tématem je a bude servis, neexistuje větší tragédie než naštvaný zákazník. Když stojíte před pultem plným šunek a sýrů a nevíte, co je co a jak to chutná, očekáváte na druhé straně někoho, kdo vám poradí nebo vám dá ochutnat. A kdo vám současně řekne, jak ugrilovat steak z masa, které si chcete koupit nebo připravit skvělou rybu. Jedním z trendů dneška je i vegetariánství a veganství – týká se miliardy lidí na světě.

Tvým oblíbeným tématem je High Performance Organisation. Jaké má taková firma parametry a jak se dá vybudovat?

High Performance Organisation zní strašně anglicky, ale lepší výraz jsem doposud nenašel. Dnes se firmy snaží optimalizovat a zjednodušovat procesy, na jedné straně přenáší odpovědnost za výkon a výsledek do organizací, na straně druhé často určují, ve kterém šuplíku má být propisovací tužka. K akceleraci výkonu jim ale často chybí to nejdůležitější a nejcennější, co ve firmě je – kvalitní lidský kapitál, který pracuje v souladu a ve stejném směru na skvělém výsledku, daleko lepším, než má konkurence. Měřit ten výsledek jen prostřednictvím výsledků nákladového střediska nebo bilance je leadershipovský středověk. High Performance Organisation je sestavená z lidí, kteří pracují jako dobrovolníci, jsou fanoušky značky a tím svým fanouškovstvím nakazí všechny okolo sebe – zákazníky, dodavatele, budoucí kolegy. Ta organizace musí být tak skvělá, že pokud už v ní nepracujete, jste hrdí na to, že s ní máte co dočinění.

Většina firem fungujících v rozvinuté ekonomice pracuje dobře a přesto je předhání jiní, kteří disponují nadšením, chutí a srdcem. Těm firmám chybí „to něco“, těch pár procent ve výkonu, které je odliší od ostatních a pomohou dosáhnout těch nejlepších výsledků a odpoutat se tak od konkurence. V High Performance Organisation nepotřebujete nutně ty nejhvězdnější hvězdy nebo hrdiny brouky Pytlíky. Nepotřebujete ty, kteří čekají, že jim správně přihrajete míč a oni pak dají krásný gól. Jsem pevně přesvědčen o tom, že jen tým, který hraje aktivně dopředu, nahrává si, neukazuje prstem na někoho, že hůře přihrál, nýbrž mu pomůže, má vítězství jisté. Nikdo ráno přece nevstává do práce s myšlenkou: „Co bych dnes v práci mohl udělat špatně.“ Taková organizace pracuje ve stejném hodnotovém systému a sdílí stejnou vizi, která je nadřazená běžným cílům. Sestavování High Performance Organisation s sebou nese ale i nepříjemné momenty. Musíte být důslední a konsekventně z košíku vyjmout nahnilá jablka, protože ta zkazí velmi rychle všechna ostatní.

Budování takové organizace vyžaduje jasnou představu nadřazeného cíle, chcete – li vize. Vyžaduje brutální průnik do struktur fungování organizace, ujasnění si sdílení společných hodnot, nastavení metodiky a metriky pro výběr a zařazování zaměstnanců a hodnocení jejich práce a výkonu tak, aby jejich uplatnění bylo v souladu s cíli firmy a současně se využil jejich talent a potenciál, v neposlední řadě dlouhý dech, chuť zkoušet, nebát se chyb a důslednost. Zkuste se zaposlouchat do manažerských debat. Je to samé „já, já, já“? Nebo „z výroby nám to nedodali“? Tak rozhodně neposloucháte konverzaci lidí, kteří v High Performance Organisation fungují. Kromě toho musí spolupracovníci pochopit, jaký směr chceme. K tomu je potřeba, aby vedoucí pracovníci dokázali jasně a hlavně srozumitelně formulovat nejen vizi a myšlenky, ale i cíle a úkoly, které před námi stojí. Dosáhnout High Performance Organisation vyžaduje autenticitu těch, kteří s takovou myšlenkou přijdou. Jak konkrétně toto všechno změnit se řídí firemní individualitou a kulturou a vydalo by to na celou knihu. Bohužel, univerzální recept není.

A ještě jeden sportovní příměr: Když jsme vyhráli olympiádu v hokeji, měli jsme skutečně ty nejlepší hráče? Nevím, ale rozhodně jsme v té chvíli měli nejlepší tým. A každý z nás přece chtěl být jeho součástí. Pokud toto dokážete ve vaší firmě nebo organizaci, tak úspěchu už nemůžete zabránit.

Nejen prací živ je člověk – vím o tobě, že máš rád sport a máš za sebou i zajímavou a úspěšnou sportovní kariéru…

Sportovní kariéra je už skutečně za mnou. Hrál jsem závodně basketbal, 26 let se věnuji karate a v posledním roce jsem často na squashovém kurtu. Netušil jsem, že i tady platí běžná pravidla z High Performance Organisation. Pokud máte na kurtu jasnou převahu a tu byste dokazovali jak sobě, tak i spoluhráči, bezpečně o sobě mnohé prozradíte. A to co o sobě prozradíte nemusí zanechat ten nejpozitivnější dojem na světě. Musíte mít respekt a úctu ke spoluhráči, nepodceňovat ho, být rychlí a pozorní, rychle se adaptovat na jeho herní styl, určovat tempo, hrát aktivně, nezranit ho, dát mu prostor ke hře a hrát fér. Od svých kolegů na kurtu jsem se díky tomu hodně naučil a i to soupeření se pak vlastně stane příjemnou záležitostí. Odměnou nakonec je, že ten, kdo nad vámi ne vždy vyhraje, s vámi hrát chce.

Kromě toho jsi i tlumočníkem pro znakový jazyk se státní certifikací. Jak a proč jsi se k tomu dostal?

Ke znakovému jazyku jsem se dostal náhodou před mnoha lety. Bylo to na jedné akci, kde byla hromada neslyšících a já jsem nikomu nerozuměl. Překvapilo mě, že se snažili, abych se zapojil a abych se s nimi domluvil. Ve chvíli, kdy jsem dostal chuť na kávu, se mě jeden okolí znalý neslyšící ujal, odvedl mě do kavárny a tam jsme strávili několik hodin konverzací. V tu chvíli mi došlo, že je svět ticha fascinující, protože se v něm dá i tancovat, zpívat, vyprávět vtipy, bavit se a vyjádřit vše, co máte na srdci. Mezi neslyšícími jsem poznal spoustu zajímavých, velmi chytrých, bystrých a vzdělaných lidí, kteří ale bohužel nestojí s ostatními na stejné startovací čáře. Lidé se často podivují nad tím, že se neslyšícím ne vždy podaří použít správný gramatický tvar slova. Zkuste si pustit televizi, třeba japonský kanál, a vypněte zvuk. A zkuste se takhle naučit japonsky. Jak dobře vám japonština půjde třeba po roce? Takže jsem pochopil, že pro kvalitní a dlouhodobý lidský nebo přátelský vztah musíte často vy sami jít naproti. Neslyšící se slyšet nenaučí. Ale já jsem se mohl naučit znakový jazyk. K tlumočnickým zkouškám a vzdělávacím seminářům pro neslyšící byl už jen krůček. Tato zkušenost mi obohatila celý můj život, provází mě dodnes a myslím, že mi dala lidštější rozměr. Jsem fakt šťastný, že jsem se tenkrát na tu kávu nechal odvést.

Jsi účastníkem SAMBA večerů i dalších fokusovaných SAMBA akcí. Co se Ti na SAMBA líbí a jaký vidíš potenciál těchto aktivit?

SAMBA je skvělý projekt a jsem rád, že mohu být jeho součástí. Dáváte dohromady lidi, kteří by se možná nikdy nepotkali, a přesto si mají co říci. Když mluvím s manažery, lidmi z veřejné správy a vlastníky firem u jednoho stolu, dozvídám se, jak málo toho vlastně vím a jak různé pohledy na jednu věc mohou být. SAMBA je na nejlepší cestě k High Performance Organisation, lidé v ní odvádí neuvěřitelně dobrou práci. Zatím je SAMBA relativně lokální, ale její mezinárodní a vzdělávací potenciál má jasný přesah, který by se v budoucnu určitě měl přetavit z potenciálu do výsledku. Vždyť kolik organizací sdružuje lidi, kteří jsou postiženi sebemotivací dělat věci společně lépe? Těším se na to a doufám, že se mi podaří tuto příležitost společně s vámi uchopit a být aktivně u toho organizaci SAMBA nejen podporovat, ale i pomáhat a ovlivňovat třeba i právě na cestě k High Performance Organisation.

Děkujeme za rozhovor!


About Post Author

js