Radim Pařík: Digitalizaci ř...

Radim Pařík: Digitalizaci řešíme všichni (6.3. Dolní Břežany)

Radim Pařík, MBA, MSc, Ph.D. je členem vedení PR PA RT NE RS Advisory Group. Působil mj. ve vedení společností Schwarz Gruppe (Lidl, Plus Discount a Kaufland) a jako CEO ve finanční skupině. Je absolventem MBA na Nottingham Trent University, členem představenstva SAMBA a je rovněž lektorem SAMBA MBA programu. Je mistrem Evropy v karate, certifikovaným tlumočníkem pro neslyšící, vášnivým cestovatelem po Asii, fanouškem hodinek a majitelem 3 psů. Mezi jeho další záliby patří vaření, squash a basketball.

Radime, lidé Tě znají z působení v top-managementu obchodních a průmyslových firem. V posledních týdnech jsou mezi lidmi hodně populární také Tvoje podcasty, zaměřené na to, jak by lidé měli prezentovat, případně jak říkáš, spíše fascinovat. Můžeš nám říct více o tomto svém projektu a koníčku?

7 z 10 posluchačů nevnímá prezentace nebo řeč ostatních. Vidíme to kolem sebe neustále na konferencích, na jednáních s klienty, na poradách ve firmě i v hospodě. Podívejte se pozorně na posluchače. Mají často prázdné oči a pokud jsou jen trošku otrlí, koukají na displej mobilu. Více než 10 let jsem pracoval na unikátním systému technik, jak vzbudit zájem publika, jak strhnout pozornost tak, aby lidi odložili mobily a do očí se jim vrátil život. Aby vám viseli na rtech a chtěli, abyste neskončili. Abyste jim přestali prezentovat vaše názory a začali je fascinovat. A abyste jimi pohnuli přesně tím směrem, jakým chcete vy.

Setkávám se s názory typu: “Já to nepotřebuji. Mluvit umím.” Ano, něco jiného je umět mluvit, něco jiného je ale sdělit své poselství tak, aby si ho vaši posluchači zapamatovali, aby jim pak ještě dlouho poté kolovalo v krevním oběhu. Není totiž důležité, co jim říkáte, ale co si odnesou a jestli v nich zanecháte stopu.

Učím lidi mluvit tak, aby jim ostatní rozuměli, aby zvyšovali napětí svých posluchačů, klientů nebo obchodních partnerů, aby z každé věty dokázali udělat napínavou detektivku. Jedna moje klientka, významná manažerka, mi řekla: “Radime, po tomto tréninku mě budou milovat.” 🙂

Když se to naučí, učím je, jak mluvit úderně. Jsou situace, kdy je třeba rétoricky bouchnout do stolu, nebo odvrátit verbální útok. Typické je denodenní nálepkování: “Býval/a jsi vtipnější.” Nebo: “Doufám, že se Vám to tentokrát povede.” S mými rétorickými nástroji vezmete útočníkům vítr z plachet a oni budou jen užasle stát s otevřenými ústy.

A když už umíte i tohle, naučím vás vyjednávat. Strategie, techniky, triky: Jak poznat, že vás někdo manipuluje. Jak nekývnout na to, co jste nikdy nechtěli nebo jak prosadit svůj plán. Používám při trénincích hlavně metodu FBI. Má to háček: nejdřív musíte umět mluvit a argumentovat na emocionální úrovni, pak musíte umět rétoricky bouchnout do stolu a nakonec přijde vyjednávání. To, že jezdíte denně na kole přece neznamená, že můžete pilotovat letadlo. I tam potřebujete trénink a přípravu. Možná se vám podaří i bez ní vzlétnout a přistát. Ale jak? A kolik energie a nervů do toho musíte investovat?

A jak chcete něco vyjednávat a vyjednat, když neumíte cíleně odřídit svůj rétorický projev směrem k úspěchu? A pokud si myslíte, že rétoriku ovládáte, tak proč třeba neprodáváte víc? 🙂

Moje podcasty mají lidem zprostředkovat návody “jak na to” a dát jim nový pohled na rétoriku i vyjednávání.

Zúčastnil jsi se předchozích SAMBA konferencí, zaměřených na digitalizaci. Proč přijedeš do Břežan na aktuální, již čtvrtou akci na toto téma?

Digitalizaci je i téma u nás ve firmě. PR PA RT NE RS Advisory Group působí ve 12 zemích na 4 kontinentech. Kromě toho i své rétorické techniky digitalizuji a poskytuji posluchačům možnost využít automatizace. Návod si pustí kdykoli a kdekoli.

Je digitalizace téma pro firmy, se kterými se setkáváš a jak jim tato konference může pomoct?

Bezpečně. Řešíme ji všichni. Někdo v účtárně, někdo ve výrobě, někdo ve službách. 

Digitalizace se netýká jenom výrobních postupů v továrnách nebo automobilkách. Digitalizace je dnes už nutným nástrojem v oblastech interních a externích služeb jako např. účetnictví, v budoucnu právní analýzy a návrhy právních řešení, vyhodnocování analýz trhu, ale třeba i filmových animací, kdy existují programy, u kterých stačí nahrát fotku a program z fotky vytvoří automaticky digitalizovanou animaci.

Trendy jdou ale ještě mnohem dál. Podívejme se na digitalizaci v oblasti lékařské dokumentace, na automatizaci a digitalizace v oblasti staveb, například mostů, na digitalizované strategické plánování, které vychází z japonské hry go, nebo na zavádění chytrých domácností nejen v oblasti spotřeby elektrické energie, ale i topení, nakupování, nebo regulace bezpečnostních a stínících prvků. Vývoj digitalizace a automatizace půjde ještě dál, mnoho lidských činností bude v budoucnu nahrazeno chytrými algoritmy, které budou schopny se sami učit. Já například očekávám v horizontu 20 let nahrazení velké části stomatologických výkonů plně automatizovanými roboty, kteří budou pracovat rychleji, přesněji, bezpečněji a levněji. Vzorem nám mohou být už dnes robotizované operace.

V čem jsou tyto SAMBA konference jiné a na co se těšíš?

Budujeme společně komunitu lidí, kteří by si měli navzájem pomáhat, protože sdílejí stejné hodnoty. Kromě toho se rád nechám inspirovat, fandím Filipu Plevačovi a těším se na nové tváře a na to, že mě budou svými prezentovanými zkušenostmi fascinovat. 🙂

Děkujeme za rozhovor!

Odkazy na Radimovy podcasty:
link na iTunes
link na Spotify
link na Anchor

otázky: Jiří Slezák
foto: archiv Radima Paříka

About Post Author

js